Citace ze zpráv ČŠI
z MŠ s pedagogickou diagnostikou iSophi
Pedagogická diagnostika iSophi je zavedeným diagnostickým nástrojem již ve stovkách MŠ napříč republikou. Níže naleznete citace ze zpráv České školní inspekce ze školek, které využívají pro zjišťování úrovně dovedností dětí nástroje právě z dílny iSophi.
(Zprávy jsou veřejně dostupné z registru ČŠI.)
„Škola má nastaven promyšlený systém sledování pokroků jednotlivých dětí. Díky pravidelnému diagnostikování pomocí programu iSophi se daří včas identifikovat počínající nerovnosti ve vývoji. Tento program je využíván také k testování školní zralosti. Pedagogická diagnostika je vhodně doplněna tvorbou portfolia dětí, které vypovídá o jejich vývoji.“
„K získávání poznatků o individuálním rozvoji znalostí, dovedností a sociálním zrání dětí všech věkových skupin využívají učitelky standardizovaný diagnostický nástroj iSophi. Ten poskytuje přehledné výstupy o úrovni dovedností dětí nejen pedagogům, ale také rodičům. Na základě zjištění dochází k vhodné úpravě vzdělávacích strategií. Dětem s odkladem školní docházky, se speciálními vzdělávacími potřebami i dětem s odlišným mateřským jazykem zpracovaly učitelky vzdělávací plány s vymezením konkrétních oblastí, které je třeba posilovat. Pokroky těchto dětí jsou pravidelně evidovány a vyhodnocovány.“
„Škola zjišťuje výsledky vzdělávání jednotlivých dětí prostřednictvím elektronického diagnostického nástroje, který postupně pořídila pro všechny věkové skupiny. […] Prostřednictvím komplexní pedagogické diagnostiky posuzují vyučující u nejstarších dětí školní zralost, s výsledky svých zjištění seznamují zákonné zástupce a konzultují s nimi další postup při řešení rozdílné úrovně školní připravenosti jejich dětí.“
„Inspekční činnost prokázala, že pedagogové systematicky plánují a připravují vzdělávací činnost v návaznosti na poznatky získané kvalitně prováděnou evaluací i ze získaných poznatků při pozorování jednotlivých dětí a údajů v pedagogické diagnostice. […] Příkladnou úroveň vykazuje systém vedení pedagogické diagnostiky, která je doplněna o diagnostická portfolia jednotlivých dětí. Na základě zjištěných výsledků pedagogové připravují diferencovanou vzdělávací nabídku a vzdělávací cíle, respektovány jsou individuální potřeby jednotlivých dětí. Zjištěné informace o výsledcích vzdělávání ze všech oblastí vývoje dítěte škola rovněž úspěšně uplatňuje v rámci individuální komunikace s rodiči zejména při řešení úrovně individuálních dovedností děti či při projednávání úrovně školní zralosti.“
„Ke zjišťování dosažené úrovně vědomostí a dovedností škola využívá pedagogickou diagnostiku, jejímž prostřednictvím učitelky získávají základní přehled o dosažených vzdělávacích výsledcích jednotlivých dětí. Velmi dobré výsledky dětí v jednotlivých vzdělávacích oblastech svědčily o postupném osvojování klíčových kompetencí i základů funkčních gramotností důležitých pro jejich další rozvoj.“
„Záznamy o pokrocích dětí v učení jsou vedeny s návazností od nástupu dítěte do mateřské školy, mají vypovídací hodnotu a podle potřeby jsou v nich stanovena opatření pro další individuální rozvoj dětí. Inspekční hospitace potvrdily dobré výsledky vzdělávání v souladu s očekávanými výstupy vzdělávacího programu.“
„Pro přehlednější vývoj dítěte v povinném předškolním vzdělávání pořídila MŠ k vlastní pedagogické diagnostice ucelený elektronický systém, přehledně mapující připravenost dětí na povinnou školní docházku. Graficky zpracovaných závěrů škola využívá při komunikaci se zákonnými zástupci, případně se školským poradenským zařízením, např. při rozhodování o odkladu povinné školní docházky.“
„Ředitelka zpracovala nový Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, v návaznosti na něj změnila systém třídního plánování. Pedagogickou diagnostiku vedenou v listinné i elektronické podobě (iSophi) rozšířila o další skupinu dětí ve věku 4-5 let. Zajistila pravidelné konzultace pro rodiče dětí o výsledcích vzdělávání, v případně vzdělávacích obtížích pak doporučovala kontaktování školského poradenského zařízení.“
„MŠ úspěšně zavádí pro nejstarší věkovou skupinu dětí ověřený diagnostický nástroj. Pomocí testovacích sad mapují učitelky úroveň jednotlivých dovedností dítěte, následně využívají výstupy z třinácti okruhů pro efektivní individuální i skupinové formy intervence. K realizaci podpůrných opatření u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami přispívají plány pedagogické podpory či individuální vzdělávací plán. Sjednocování postupů a efektivní využívání poznatků zajišťují také konzultace pedagožek se zákonnými zástupci dětí, realizované nejméně dvakrát ročně.“
„Pedagogická diagnostika dětí v povinném předškolním vzdělávání poskytuje ucelený přehled o jejich vývoji a zároveň je funkčním východiskem pro cílenou diferenciaci a individualizaci vzdělávací nabídky. Výstupy jsou aplikovány na potřeby jednotlivých dětí, slouží také k posouzení úrovně školní zralosti. Učitelky ji využívají rovněž při konzultaci se zákonnými zástupci dětí jako jeden z podkladů výsledků vzdělávání. Zavedený způsob pedagogické diagnostiky mladších dětí dává učitelkám možnost sledovat jejich pokroky ve všech oblastech vývoje a reagovat na jejich aktuální potřeby.“
„K posouzení úrovně individuálních schopností ve vzdělávání je využívána u starších dětí elektronická diagnostika, u mladších dětí záznamové archy mapující pokroky, portfolia s kresbou a poznámky. S výsledky elektronické diagnostiky škola průběžně pracuje, zaznamenává posun ve vzdělávacích výsledcích každého dítěte a nastavuje cíle dalšího rozvoje. S výstupy této diagnostiky seznamuje zákonné zástupce.“
„Od poslední inspekční činnosti se škola aktivně zapojila do mnoha projektů zaměřených např. na individualizaci v předškolním vzdělávání, formativní hodnocení, pedagogickou diagnostiku, rozvoj schopností dětí, což se pozitivně promítá do průběhu a výsledků vzdělávání […] Stanovená pravidla pro vyhodnocování vzdělávacího procesu jsou účinná. Učitelky sledují individuální vzdělávací pokroky dětí, součástí třídní dokumentace jsou portfolia. Závěry z pedagogické diagnostiky učitelky systematicky využívají k přípravě diferencované vzdělávací nabídky a k individualizaci. Respektují vzdělávací potřeby dětí, podporují jejich komplexní rozvoj. V případě potřeby aktivně spolupracují se školskými poradenskými zařízeními.“
„Zefektivnění procesu diagnostikování dětí s následnou oporou a intervencí jejich vývoje přispívá metoda „iSophi diagnostiky“, tvořená společnou prací učitelů a dětí s pracovními listy a kartami. Přínosem je vyhodnocení dětí v oblastech grafomotoriky, matematických představ, prostorové a časové orientace, zrakového vnímaní, řeči a verbálního myšlení nejen na úrovni třídy, ale i napříč celé školy. Nadaným dětem jsou zadávány náročnější činnosti v alternaci s rozvojem jejich zájmu. […] Diagnostické záznamy o vývoji dítěte a portfolia dětí poskytují učitelkám i zákonným zástupcům dětí ucelený přehled o výsledcích vzdělávání a jsou podkladem pro individualizovanou vzdělávací nabídku.“
„Systém vedení pedagogické diagnostiky se od posledního inspekčního hodnocení zlepšil. Od letošního školního roku učitelky využívají specializovaného počítačového programu, na jehož vytváření MŠ spolupracovala jako pilotní škola. Systematicky vedené záznamy mapují pokroky dětí a obsahují konkrétní pedagogické záměry pro následnou individualizaci vzdělávání. Pedagožky konkretizují cíle a možnosti pedagogické intervence, vyhodnocování rozvoje dětí tak poskytuje ucelenou zpětnou vazbu. Pro děti s OMJ jsou navíc vypracovány plány pedagogické podpory, které jsou v kooperaci učitelek s asistentkami efektivně realizovány v praxi.“
„Zvlášť cíleně se zaměřila na výběr nástroje pedagogické diagnostiky a práci s ním. Seznámila se systémem iSophi pedagogickou radu a pro ověřování jeho účinnosti zvolila třídu dětí v posledním roce povinné školní docházky. Systematické využívání výstupů v praxi se pozitivně odrazilo v uplatňování individualizovaného vzdělávání dětí. Grafické znázornění oblastí, ve kterých dítě potřebuje podporu, slouží i jako kvalitní podklad pro jednání se zákonnými zástupci a sjednocení společného postupu rodiny a školy. […] Většina učitelek dokázala zjištění z pedagogické diagnostiky systematicky využívat pro plánování individualizované vzdělávací nabídky. Důsledkem byla pestrost a rozdílnost nabízených činnosti s využitím celého prostoru třídy.“
„Škola zjišťuje informace o vývoji, procesu učení a pokroku dětí formou písemných záznamů, což se odráží v individualizované vzdělávací nabídce. Učitelky věnují velkou pozornost pedagogické diagnostice školní zralosti, k usnadnění jejího provádění škola zakoupila program iSophi, který provedenou diagnostiku vyhodnotí a následně pomáhá se zacílením aktivit pro podpoření dítěte v oblastech, které má oslabené. Děti v posledním předškolním ročníku a děti s odkladem školní docházky se dokázaly na určitou dobu soustředit a dokončit zadaný úkol, byly jim vytvořeny vhodné podmínky pro přípravu na vstup do základního vzdělávání. Efektivní spoluprací všech zaměstnanců mateřské školy je dětem vytvářeno prostředí podnětné, důvěryhodné a podporující předškolní vzdělávání.“