iSophi
SMART Mrňous
„iSophi SMART Mrňous je vzdělávací nástroj inovativně propojující tradiční stavebnice s tabletem”
Obsah připravený pedagogy a psychology rozvíjí již od předškolního věku rozumové oblasti pro 21. století, řadí se do celosvětového trendu podpory STEM (tzn. Science, Technology, Engineering, Mathematics). Součástí je rozvoj informatického a algoritmického myšlení, zařazeného i do nových RVP pro předškolní vzdělávání.


Rozvíjené oblasti

Informatické a algoritmické myšlení

Prostorová orientace

Časová orientace

Zrakové vnímání

Matematické dovednosti
Balíček iSophi SMART Mrňous obsahuje
- Instruktážní software – didaktické aplikace s výukovým obsahem, hlasovým výstupem i psanou instrukcí
- Vzdělávací pomůcky – stavebnice, hry
- Pracovní listy s různou obtížností
- Diagnostické listy pro založení do portfolia
Vše je připraveno na snadné použití. Úkoly mají širokou gradační škálu od jednoduchých po složité. Instrukce jsou zpracovány hlasem či v textu. U tabletových her je k dispozici okamžitá zpětná vazba díky automatickému vyhodnocení. S nástrojem iSophi SMART Mrňous je možné nechat děti pracovat samostatně, ve dvojicích či menších skupinkách. Užitečnou součástí balíčku jsou diagnostické a pracovní listy, díky kterým lze ověřovat dosažení úrovně dovedností. Ty též mohou být součástí portfolia dítěte.


Přínosy pro učitele
- Smysluplné propojení 2 světů – tradičních manipulativních stavebnic a tabletové aplikace
- Umožňující individualizovaný a cílený rozvoj dítěte v klíčových oblastech
- Rozvoj pomocí jedinečně propojené systému: stavebnice-tablety- pracovní listy
- Inspirace a motivace pro děti k novému typu her a činností s kostkami a stavebnicemi
- Aplikace a úkoly vhodné i pro vedení dětí se SPU a děti s nadáním.
Zrakové vnímání
Zrakové vnímání je schopnost rozlišovat zrakem detaily a odlišnosti předmětů – jejich barvy, tvary a vzory. Schopnost zrakového vnímání je spjata s učením, kdy nám zrak umožňuje získávat informace. Zrakové vnímání prochází určitým vývojem a v čase dozrává. Důležitou roli hraje zrakové vnímání ve škole při osvojování čtení, psaní a počítání. Snížená schopnost zrakového vnímání může vést k těžkostem v učení, které se mohou projevovat v oslabeném rozpoznávání a pamatování si čísel, písmen či slov.


SMARTem trénujeme
- Vnímání a rozpoznávání tvarů z různých úhlů a perspektivy (zachování tvaru, rozlišování figury a pozadí)
- Rozpoznávání zrcadlových tvarů a taktilní zkušenost s pozicí předmětů ve stavebnici a zároveň obrazová zkušenost z tabletu
- Vnímání stálosti předmětů při jejich vzájemném překrývání – zkušenost taktilní i zraková při běžné manipulaci se stavebnicí a s tabletem
Prostorové vnímání
Prostorové vnímání je schopnost orientovat se v prostoru kolem nás, chápat vztahy mezi jednotlivými předměty nebo mezi předměty a námi. Je velmi důležité pro rozvoj matematických schopností, porozumění vztahům mezi čísly, porozumění geometrii a jeho úroveň se odráží při osvojování si dovednosti psaní a čtení.


SMARTem trénujeme
- Orientace dle instrukcí zadaných v edukativní aplikaci v kombinaci s reálnými kostkami ve stavebnici
- Sestavování kombinací z kostek v prostoru dle předlohy v tabletu
- Vnímání prostorové orientace v prostoru 3D (běžném prostředí), zároveň vnímání předmětů ve 2D
- Pravolevou orientaci a rotaci s předměty
Časové vnímání
Vnímání času je důležitá dovednost, která nám umožňuje chápání souvislostí různých dějů a procesů. Pro vnímání času nemáme žádný zvláštní smyslový orgán, jako jsou oči pro zrak či uši pro sluch. Osvojujeme si ho vlastními zkušenostmi a způsobem, jak o čase a událostech hovoříme. Děti se s konceptem času sžívají několik let, než ho začnou samostatně používat ve svém životě. Časové vnímání souvisí s plánováním a časovou představou o trvání různých činností a aktivit.


SMARTem trénujeme
- Schopnost rozdělení činností podle denních dob
- Dovednost přiřadit činnosti k určitým fázím dne a naopak je schopno samo uvést činnost typickou pro danou část dne (ráno, dopoledne, odpoledne, večer, noc)
- Osvojování systematické řady informací – orientace ve dnech v týdnu a v ročních období
- dovednost vypravovat krátkou pohádku od začátku dokonce
- organizování činností a dodržení časového sledu
(Před)matematické dovednosti
Jsou základem porozumění matematickým konceptům. Utváření matematických dovedností má víc „stavebních kamenů“. Jejich vzájemná souhra ovlivňuje nejen úroveň matematických dovedností u předškoláků, ale později i u školních dětí. Prvním kamenem je zrakové vnímání. Zrakem získáváme nejvíce informací z našeho okolí a rozpoznáváme shodné i odlišné charakteristiky věcí kolem nás. Dalším základním kamenem je dobré vnímání času, vnímání prostoru a přiměřená úroveň rozumových schopností.


SMARTem trénujeme
- Rozpoznávání správného počtu
- Třídění prvků dle zadaných vlastností
- Přiřazování prvků k sobě dle jejich vzájemných vztahů
- Základy sčítání, odčítání pro předškoláky
Informatické myšlení
Jde o porozumění souvislostí a správné posloupnosti (algoritmu). Posloupností se rozumí řada pokynů, které následují za sebou (jsou v určitém pořadí). Algoritmus je přesný postup, jakým je možné daný úkol vyřešit. Algoritmem jsou i běžné činnosti (např. uvařit čaj, vyčistit si zuby, udělat domácí úkol aj.) Jedná se o postupné kroky, které vedou k řešení. Čím méně kroků tvoří algoritmus, tím je řešení kvalitnější.


SMARTem trénujeme
- Nácvik k systematické práci a řešení úkolu v krocích
- Řazení obrázků a tvarů ve správném pořadí
- Rozvoj dovednosti umět zdůvodnit pořadí.
- Zjištění a odstraňování chyby – hledání logické chyby v řešení
- Dekompozice – rozložení většího problému na menší části, které jsou snadněji zvládnutelné
- Rozpoznávání vzorů a sekvencí